Bitzu suferă de sindromul vestibular al câinelui bătrân, boală ce face ca totul să se învârtă în jurul său, să nu poată sta în picioare sau să aprecieze corect distanțele.

Ne-am bucurat enorm în ziua în care a mâncat, deoarece avea aproximativ 2 zile de când nu mai mâncase nimic.

Sindromul vestibular al câinelui bătrân se mai numește și sindromul vestibular idiopatic (cu cauză necunoscută), este întâlnit la câinii cu vârsta de peste 7-8 ani și apare  brusc (acesta este lucrul care-i sperie cel mai tare pe proprietari). Vestea bună este că simptomele se amelioarează simțitor în primele 48-72 ore, și de cele mai multe ori se remit în 2-3 săptămâni. Vestea proastă este că aceste simptome pot reapărea după o anumită perioadă de timp, iar capul poate rămâne înclinat.

Care sunt simptomele acestei boli?

• pierderea echilibrului (în general apare brusc);
  • câinele cade pe o parte sau se învârte în cerc;
  • capul este înclinat pe o parte;
  • apare senzația de greață sau chiar voma;
  • unul sau ambii ochi au o poziție anormală (stabism) sau mișcări necontrolate (nistagmus);
  • nu este afectată conștiența (au răspunsuri normale la stimuli –de ex: când îi strigăm);
  • nu sunt afectate reacțiile posturale.

Cum se poate trata sindromul vestibular idiopatic?

Tratamentul în general este unul simptomatic și de susținere (ex: dacă vomită sau are senzație de greață se administrează antivomitive, dacă nu mănâncă se fac perfuzii, etc). Așadar pe lângă tratamentul medicamentos, un impact imens în procesul de recuperare este reprezentat  de implicarea și suportul oferit de către proprietar pe parcursul recuperării.

• limitând accesul câinelui la un spațiu cât mai restrâns care să fie în același timp sigur, liniștit și confortabil;
  • în cazul câinilor cu dezechilibre majore, se așează de jur împrejurul animăluțului perne sau pături pentru a-i oferi puncte de sprijin;
  • se îndepărtează eventualele obstacole și se restricționează accesul câinelui la scări sau piscină (poate cădea);
  • câinele trebuie ajutat să bea apă sau să mănânce (unii nu pot singuri sau există posibilitatea de a se îneca);
  • schimbarea poziției câinelui de pe o parte pe cealaltă la maxim 4 ore pentru a preveni formarea escarelor.

Rețineți!

Nu intotdeauna un sindrom vestibular apărut la un câine bătrân este idiopatic! Acesta este un diagnostic de excludere care este stabilit de neurologul veterinar după eliminarea altor cauze mult mai grave ale bolii vestibulare la câinii bătrâni (ex accidente vasculare cerebrale, tumori cerebrale, otite medii sau interne, etc). Fără să știm cauza bolii, câinele dumnavoastră nu va primi tratamentul adecvat.