În cazul în care câinele dumneavoastră tușește frecvent sau produce zgomote ca și cum se îneacă, simptome uneori însoțite de vomă, este posibil ca animăluțul să sufere de afecțiunea numită tuse de canisă. Deși sună ca o afecțiune gravă, tusea de canisă nu este de obicei atât de gravă și mulți câini își revin fără a rămâne cu sechele ale aparatului respirator.

Ce este tusea de canisă?

Ca și răcelile umane, care pot fi provocate de o multitudine de bacterii sau virusuri, tusea de canisă are și ea foarte multe cauze. Cea mai comună bacterie implicată în declanșarea acestei afecțiuni este Bordetella bronchiseptica – motiv pentru care de multe ori afecțiunea este denumită și bordetelioză. Majoritatea câinilor infectați cu Bordetella sunt infectați în același timp și cu un virus (adenovirusul canin, distemper virus canin, herpesvirusul canin, virusul parainfluenței canine și reovirusul canin).

Câinii se îmbolnăvesc de bordetelioză atunci când inhalează bacteria sau virusuri. Tractusul respirator este în mod normal tapetat cu un strat de mucus care capturează particulele infecțioase, dar există un număr de factori care pot slăbi această barieră protectoare și face ca animalul să fie susceptibil la infecție, ceea ce rezultă în inflamația laringelui și a traheei. Acești factori includ:

–        spațiile aglomerate și/sau prost ventilate, cum se găsesc de obicei în canise și adăposturi,

–        temperaturile scăzute,

–        expunerea la fum de țigară sau praf ,

–        stresul de transport.

Care sunt simptomele tusei de canisă?

Simptomul clasic este o tuse persistentă, uscată, ce poate conduce de multe ori la vomă. Este un sunet diferit față de o tuse obișnuită, prezentă de obicei la câinii de talie mică. Unii câini pot prezenta și alte simptome cum ar fi strănut, scurgeri nazale sau oculare. Dacă animalul dumnevoastră suferă de tuse de canisă, de cele mai multe ori apetitul nu va fi diminuat și nu va părea apatic.

Boala este una EXTREM de contagioasă, dacă suspectați că animalul dumneavoastră este suferind de această boală, evitați contactul cu alți câini și mergeți cu el la veterinar.

Cum se tratează?

Se recomandă medicație pentru a grăbi vindecarea și pentru a minimaliza simptomele din timpul infecției. Astfel se vor administra antibiotice cu spectru larg și medicație antitusivă. Este de recomandat să țineți animalul în încăperi cu umiditate crescută și să folosiți un ham în loc de zgardă pentru plimbări. Majoritatea câinilor se vor recupera complet după 3 săptămâni, dar la unii indivizi simptomele pot persista chiar și 6 săptămâni. Deoarece tusea de canisă se poate complica cu pneumonie, este de recomandat să nu întrerupeți tratamentul.

Cum o puteți preveni?

Pentru a preveni infecția cu Bordetella, se recomandă vaccinarea profilactică cu vaccin împotriva tusei de canisă, cu administrare intranazală, după ce câinele a împlinit vârsta de 3 săptămâni. Vaccinul trebuie repetat din 6 în 6 luni. În eventualitatea în care câinele dumneavoastră va merge la dresaj sau într-o pensiune canină, este indicat ca acesta să fie vaccinat în prealabil.